Над покращенням захисних властивостей шолому вперше замислилась людина, нескінченно далека від велосипеда.
Один з винахідників технології MIPS, Ханс фон Хольст, нейрохірург з Госпіталя Каролінського Університету в Стокгольмі, оперуючи травмованих велосипедистів, почавзамислюватись над тим, що захисних властивостей звичайного пінополістиролового шолому не вистачає. Такий шолом захищає від відкритих черепно-мозкових травм, але ось найкраще свідоцтво його недоліку: на операційному столі лежить людина, якій захисту не вистачило. Залишається небезпека струсу мозку, оскільки в момент удару мозок б'ється об стінку черепа і з цим треба щось робити.
Фон Хольст розпочав роботу над покращенням захисту в 1995 році. Проте, швидко зрозумів, що не маючи кваліфікації в інженерній справі, нейрохірурги не могли запропонувати ідеї, вартої втілення.
Чому ви певні, що ця технологія справді працює?
Перш ніж змогти заявити про дієвість винаходу, компанія Mips провела понад 50 000 успішних тестів технології у своїй тестовій лабораторії у Швеції. Вона безперервно вдосконалюється понад 25 років. Це сучасний комплекс площею 300 кв. м включає чотири випробувальні машини та найсучасніші інструменти, розроблені для імітації реальних сценаріїв падінь.
Окрім власного внутрішнього тестування Mips перевіряли в дії та оцінювали якість й інші незалежні лабораторії, такі як: Virginia Tech, Folksam і Länsförsäkringar. Технологічна компанія Virginia Tech протестувала більше 130 велосипедних шоломів по всіх дисциплінах з 2019 року, і шоломи, оснащені MIPS, відповідно домінували в рейтингах, причому в десятці кращих шоломів в категоріях шосейних, гірських і міських шоломах використовується ця технологія.Швейцарська страхова група Folksam дійшла до аналогічних висновків про технологію MIPS під час тестування шоломів в 2020 році.
Також, розробники захистили декілька докторських дисертацій про систему Mips.
Як саме виглядає процес тесту?
Mips вимірює прискорення 6DOF (шість ступенів свободи).Семпл майбутнього шолома одягається на манекена під назвою Hybrid III, який має таку ж кінематику, як і голова людини. І оснащений шістьма акселерометрами*. (Це прилад для вимірювання сили реакції індукованої прискоренням або гравітацією). Аналіз статистики велосипедних аварій показує, що удари найчастіше відбуваються зі швидкістю 6,0-6,5 м/с (метрів на секунду) під кутом 45 градусів, тому ми тестуємо шоломи на швидкості 6,2 м/с із подібним кутом удару.
Кожен тест знімається високошвидкісною камерою.Голови-манекени використовуються в різних випробовуваннях, включаючи падіння голів зі швидкістю 6,2 метри за секунду на нахилені поверхні.
Тести записуються за допомогою високошвидкісних камер, щоб забезпечити можливість проаналізувати неочікувані результати.
Дані вводяться в корпоративну модель голови і мозку кінцевих елементів, яка може моделювати те, що відбудеться у випадку аварії.
Чому захист від обертальних сил настільки важливий?
Команда MIPS використовує дві аналогії, щоб пояснити.«Людський мозок дуже схожий на воду, коли справа доходить до властивостей зсуву».
Як і вода, мозок не можна стиснути. Якщо піддати чашу з водою або голову людини дії лінійної сили, то побачите дуже низькі показники деформації центральної частини чаші з водою і мозку. Однак, якщо ви введете обертальну силу, ви побачите вищі показники деформації в центрі.
Керівник відділу розробки продукції в MIPS, використовує аналогію з розтягуванням гумової стрічки, щоб пояснити ефект, який можуть мати ці значення деформації.
Чим більше ви розтягуєте еластичну стрічку, тим менша ймовірність, що вона повернеться до початкової форми, і те ж саме можна сказати про обертальні сили в мозку.«Якщо ви отримаєте достатньо багато обертального руху в мозку, можете отримати серйозну черепно-мозкову травму».
У 2015-му році ABUS Germany розпочали співпрацю із компанією MIPS та впровадили цю технологію в свої шоломи.
Тепер у вас є вибір придбати шолом з технологією MIPS чи без, адже усі типи шоломів ABUS (MTB, Шосе, Місто чи дитячі) мають представлені певні моделі з додатковим вбудованим шаром з матеріалу із низьким коефіцієнтом тертя, що зменшує дію обертальних сил при ударі, а отже – мінімізує ризик травми.